Logo regionálního portálu regionzidlochovicko.cz

Regionální zpravodajství

ROZHOVOR: Bloková výuka je žáky kladně přijímaná, říká ředitel židlochovického gymnázia Jan Vybíral

Židlochovický zpravodaj
pondělí 23.9.2024

Ilustrační foto
Autor: Wikimedia Commons

Před více než rokem byl na stránkách Zpravodaje zveřejněn rozhovor o připravovaných změnách ve výuce na židlochovickém gymnáziu. Od září minulého roku vešly tyto změny s nově příchozími primány do praxe. Na otázky, jak se podařilo nové metody aplikovat, jak je přijali žáci a rodiče, odpovídá Mgr. Jan Vybíral, ředitel školy.

„Učivo by mělo být nástrojem, učitel pak průvodcem.“ Tuto větu jste řekl v rozhovoru v září 2022 před chystanými změnami ve výuce. Jak se podařilo aplikovat tento Váš názor do nové výuky?

Toto tvrzení by samozřejmě mělo být obecně platné. Domnívám se, že se nám (a nejen nám) je dařilo do určité míry naplňovat i v minulosti. Aktuálně se snažíme tento postoj více akcentovat. Nakolik jsme v tom úspěšní, by měli hodnotit spíše žáci současné sekundy a jejich rodiče.

Je ze studentů primy cítit, že jim škola s novou výukou přináší víc než dříve zaběhnuté zkostnatělé metody?

Musím říci, že nám do loňské primy přišli velmi šikovní žáci, kteří jsou nejen nadaní a přemýšliví, ale také přirozeně schopní kvalitní spolupráce mezi sebou navzájem i s učiteli, takže nám s novými procesy svým přístupem hodně pomohli.

Podařilo se odbourat pomyslnou bariéru mezi žákem a pedagogem?

Určitá hranice kompetencí mezi učitelem a žákem by měla vždy existovat a do určité míry je samozřejmě také přínosná. Jde o to, že by se z této hranice neměla stát právě bariéra. Odstraňování jakýchkoliv bariér každopádně znamená dlouhodobější proces, myslím si však, že jsme na dobré cestě s jejich postupným bouráním.

Čeho konkrétně se změny týkají, jak jsou žáky primy přijímány? A jak se se změnami výuky sžil pedagogický sbor?

Jedná se opět o běh na dlouhou trať. Podobně velké změny, o které se pokoušíme na naší škole, nejde plnohodnotně analyzovat a vyhodnocovat po jediném školním roce.

Nicméně už teď můžu říci, že bloková výuka i formativní hodnocení (což jsou základní dva pilíře inovací v našem vzdělávacím přístupu) jsou životaschopné i na nižším stupni gymnázia, a dovolím si tvrdit, že žáky ve vysokém procentu kladně přijímané. Teď jde o to, aby se nám podařilo do dalších let odstranit nedostatky a celý model v určitých konturách upravit do ještě lepší a funkčnější podoby.

Ohledně pedagogického sboru mohu konstatovat, že každý učitel dle svých možností přispěl ke společnému dílu. Jsem si vědom toho, že ne na všech školách by podobný projekt šlo uskutečnit, a jsem na náš pedagogický sbor opravdu hrdý.

Vaší prioritou před rokem bylo ve výuce rozvíjet přemýšlení v souvislostech. Cítíte v dnešních primánech jiný přístup v přemýšlení o věcech?

Domnívám se, že podobné analýzy budeme schopni vytvořit až někdy v tercii či kvartě.

Rád bych řekl, že ano, ale férovější bude přiznat, že je ještě příliš brzy. Rád na tuto otázku odpovím později.

Podařilo se aplikovat do výuky debatu? Reagují děti, zapojují se?

Jak už jsem popsal výše, bývalí primáni tyto schopnosti mají. Nakolik jsme je v nich podpořili a rozvinuli, ukážou následující školní roky.

Vyskytlo se něco, co se v běžné praxi ukázalo jako zcela nevyhovující?

Že by něco bylo úplně nevyhovující a museli jsme to zrušit, to si nevybavuji. Spíše jsme věci postupně upravovali a zlepšovali.

Je odbouráno tolik diskutované známkování, nezpůsobilo to vyšší časovou zátěž pedagogů?

Musím přiznat, že zátěž pro učitele byla enormní. Nešlo jen o samotné přípravy a ověřování nových metod, ale mnoho desítek hodin jsme trávili na poradách vzájemnými diskusemi k problematice. Taková zátěž by se dlouhodobě nedala vydržet, doufáme však v to, že první rok je vždy nejnáročnější, a následně se po ukotvení nových principů s přibývajícími zkušenostmi bude snižovat.

Na co byste se chtěli v novém školním roce v rámci výuky ještě více zaměřit?

Rozvíjení nových metod výuky na nižším stupni gymnázia bude kontinuální a nekončící proces. Zároveň však již musíme začít uvažovat nad tím, jakým směrem budeme spolu s žáky pokračovat a navazovat na vyšším stupni.

Jaké novinky škola připravila pro nový školní rok 2024/2025?

Novinek teď bylo poměrně hodně, takže musíme myslet i na to, abychom vše ustáli a nevyhořeli. Žádná zásadní novinka tedy na obzoru není, ale těch drobných a zároveň důležitých bude jistě také dost. Například navazujeme spolupráci s dalšími zahraničními školami.

 

Článek byl převzat se souhlasem vydavatele Židlochovického zpravodaje. Titulek je redakční.

Byl článek zajímavý?

Udělte článku hvězdičky, abychom věděli, co rádi čtete. Čím více hvězdiček, tím lépe.

Reklama