S novými knihovnicemi Janou Srnkovou a Šárkou Dudkovou přichází do Památníku písemnictví na Moravě i nová podoba našeho oblíbeného edukačního programu Příběh knihy, který je určen pro žáky druhého stupně ZŠ a studenty SŠ.
Program nyní probíhá celoročně, včetně zimních měsíců, kdy se kvůli nízkým teplotám přesouvá z knihovny do stálé expozice. Největší novinkou je rozdělení programu do dvou variant, které odrážejí různé odborné zaměření knihovnic. Při obou variantách jsou žáci a studenti na úvod programu seznámení s knihovnou Benediktinského opatství. Dozví se informace týkající se freskové výzdoby, vybavení knihovny, systému dohledání a uchovávání knih v knihovně, trezoru a depozitáři.
První varianta programu se věnuje starším dějinám knihy, od počátků psaní až po tisk. Zvláštní pozornosti se dostává psacím látkám, inkoustům a barvám. Program má za úkol, mimo jiné, seznámit žáky a studenty se stručným vývojem písma a knižní vazby. S důrazem na středověké rukopisy představuje členění stránky, hierarchii výzdoby a textu, a celkový proces výroby kodexu – od nepopsaných složek, přes psaní a iluminování, až po konečné svázání. Tato varianta se také zaměřuje na proměnu obsahu knih, která souvisí s postupným rozšiřováním čtenářské základny z klášterů na univerzity a šlechtu. Sleduje tak posun od liturgických a náboženských textů ke knihám odborným, světským a užitkovým.
Obsah druhé varianty programu je tematicky směřován od vzniku knihtisku až po současnost. Účastníci jsou seznámeni s vynálezem Johanna Gutenberga: na jakém principu tento vynález fungoval, jak probíhal samotný proces tisku a které techniky nahradily tradiční knihtisk a jsou využívány v současnosti. Jedním z dílčích cílů programu je také obeznámení se s částmi knihy. Jak se jednotlivé části knihy nazývají, k čemu slouží a které údaje by kniha měla povinně obsahovat.
Nadále je pozornost věnována procesu vzniku knihy od zaslání rukopisu autorem do nakladatelství, procesu zpracování a tvorby knihy, tedy kdo na knize v nakladatelství pracuje a co je jeho úkolem, až po zaslání do tiskárny a cesty knihy ke čtenáři. Na závěr si s žáky a studenty povídáme o knihkupectvích, knižních veletrzích a knihovnách.
Pro obě varianty programu jsou vytvořeny pracovní listy, se kterými účastníci během edukačních programů pracují.
Text byl převzat se souhlasem vydavatele Rajhradského zpravodaje. Titulek je redakční. Text byl redakcí zkrácen.
Byl článek zajímavý?
Udělte článku hvězdičky, abychom věděli, co rádi čtete. Čím více hvězdiček, tím lépe.
3.8.2025 | Jsou příběhy, které neztrácejí sílu ani po letech, protože byly napsány srdcem. Někdy stačí jediný nápis, jediná věta, aby v nás vzpomínka zůstala napořád. Když se v roce 2007 na pilíři mostu v Židlochovicích objevil nápis...
Městský park se potýká s vandalismem, znečišťováním i porušováním městských vyhlášek. I veřejnost prosíme o spolupráci s udržováním místa bezpečným a příjemným.
Letní dobrodružství začíná pod stromy a mezi keři zahrady lesní školky Stromík na pozořické hájence! Srdečně zveme děti z mateřských škol a 1. stupně ZŠ na příměstské tábory.