Logo regionálního portálu regionzidlochovicko.cz

Regionální zpravodajství

Co si starosta Židlochovic Jan Vitula myslí o Lidlu, kruhových objezdech a židlochovické kopané

Milena Moudrá, Židlochovický zpravodaj
sobota 24.6.2023

Ilustrační foto
Autor: FreeImages

Co byste řekl na komentář z Facebooku: „Dřív než Lidl bude obchvat?“

Z předchozích zkušeností kolem stavby Lidlu těžko něco prognózovat, ale prodejna bude určitě dříve. Při přípravě výstavby Lidlu jsem byl mnohokrát překvapen, jak se věci a hlavně termíny měnily, teď už ale vidíme, že se záležitost posouvá kupředu. Aktuálně běží lhůty k vyjádření jednotlivých orgánů, které nám dávají věřit, že bychom v létě mohli mít vydané stavební povolení.

Pak bude záležet na Lidlu, kdy bude stavba zahájena. Není to tak, že jakmile bude povolení, bude ihned započata stavba, Lidl nejprve musí vysoutěžit dodavatele zakázky.

U obchvatu víme, že v tento okamžik na něj peníze nejsou. A podle vývoje současné finanční politiky státu se může stát, že ani v dohledné době nebudou. Což je samozřejmě velká škoda, protožedopravní problém Blučině je obrovský. Vím, že z ministerstva je určitý příslib financí, tak uvidíme. Pokud by se peníze našly a projekt obchvatu by se zrealizoval, bude to dobře, rozhodně to ale nebude dřív než stavba Lidlu.

Když jsme u dopravy, nedá mi to, abych se nezeptala na vývoj s plánovanými kruhovými objezdy. Bavíme se o nich řádově pět, šest let.

Ano, debata na toto téma trvá hodně dlouho. Dělalo se několik studií, ale výsledkem vždy bylo, že kruhové objezdy jsou s ohledem na omezený prostor nerealizovatelné. Bylo složité najít vhodné řešení, to se nakonec odařilo až drobnou úpravou legislativy. Správa a údržba silnic náš návrh odsouhlasila a my jsme koncem loňského roku začali pracovat na rozkreslení. Domluva je taková, že náklady na projektovou dokumentaci nese město. Až bude stavební povolení, převezme akci SÚS (Správa a údržba silnic).

Hovoříme o dvou kruhových objezdech. Jeden je plánovaný na frekventované křižovatce před poštou, druhý ve spodní části náměstí. I zde se již dlouho bavíme o tom, že tato část města, přestože je jeho srdcem, zrovna moc vzhledná není. Rozvíjí se snaha vedení města o zlepšení podoby spodní části náměstí?

Realizace kruhového objezdu zde přinese zásadní změnu rozložení prostoru, protože hodně změní dopravní situaci. Dnes jsou dole tři jízdní pruhy, jeden vjezdový a dva výjezdové. V okamžiku, kdy zde bude kruhový objezd, budou potřeba pruhy jen dva. To nám dá nové možnosti z hlediska přeuspořádání náměstí. Už teď v červnu proběhne debata o celkové strategii města, a tam bychom měli mít vytipované i tyto věci. A náměstí je samozřejmě jednou z nejdůležitějších záležitostí městského prostoru.

Kdo je do debat o strategii města zapojen?

Vznikla pracovní skupina, která se skládá z členů rady města, přizvaný je i architekt Pavel Jura a odborník na dopravu. Tito lidé tvoří prvotní úvahu, jak město rozvíjet v následujících desetiletích. Jejich koncept pak bude představen k diskuzi veřejnosti a zastupitelstvu, aby měli možnost ovlivnit směr úvah této skupiny a podílet se tak na budoucí podobě města. Právě doprava je jedním z klíčových bodů budoucí strategie.

S dopravou souvisí další otázka. Městem vede cyklostezka Brno–Vídeň, což přináší vysoký pohyb cyklistů. Bohužel k jízdě často používají i chodníky. Jaké pokyny má městská policie v tomto ohledu?

Snažíme se pokud možno k těmto věcem přistupovat benevolentně, pokud se cyklisté na chodníku nechovají ohrožujícím způsobem. Dopravní situace na náměstí je složitá, obzvláště pro cyklisty hodně nepřehledná. Po obou stranách parkovaná auta vycouváají do silnice, kde je poměrně hustý provoz. Ano, cyklista patří na vozovku, formálně je to správné, ale na druhou stranu, především v případě dětí, je to speciálně u nás extrémně nebezpečné. Takže v tento okamžik je pro nás lepší varianta v nějaké vzájemné ohleduplnosti akceptovat pohyb cyklistů i po chodníku.

Policie má pokyn eliminovat extrémy. Osobně vidím extrém v elektrokoloběžkách, kde se lidé pohybují velmi rychle. Jde o bezpečnostní problém, kdy koloběžkáři jezdí bez helem a jakýkoliv náraz může být až fatální. Strategie vývoje města pracuje právě i s úvahou přeřešení náměstí tak, aby se tam tyto typy doprav mohly bezpečně míjet. Aby cyklista stejně jako chodec prošel prostorem bezpečně, případně aby se nemuseli potkávat vůbec.

Do strategie budoucího vývoje města spadá i představa o využítí areálu fotbalového stadionu. Jaký je aktuální stav projektu?

Proběhlo z podzimu odložené setkání s projektantem. Představili jsme mu naše představy, jak prostor využít. Aktuálně čekáme na zpracovaní cenové nabídky za přestavbu šaten včetně sítí v tomto území. Samozřejmě bychom mohli začít nejprve pouze přestavbou šaten, které po rekonstrukci volají nejvíce, a bez zasíťování celého prostoru do toho nemá smysl jít. Ptáte-li se na nějaký časový horizont, nejsem schopen úplně říct, jak rychle zvládneme vypracovat projekt.

Už před lety proběhlo veřejné projednávání projektu revitalizace celého areálu. Nastaly nějaké změny?

Původní varianta areálu vycházela z toho, že pro návštěvníky stadionu nemáme parkování, a proto bylo nutné vyčlenit plochu uvnitř areálu na úkor starých tribun. Nové tribuny spolu s šatnami se měly vybudovat na druhé straně. Před dvěma lety se však podaři lo odkoupit přilehlý pozemek vně a parkování e překreslilo. Odpadla nutnost likvidace staré tribuny, což projekt výrazně zlevnilo.

Tato změna přinesla celkově nižší náklady i na šatny, které v původním plánu měly být na střeše nové tribuny.

Názory na židlochovický fotbal se liší, jak hodnotíte práci klubu Vy?

Narovinu přiznávám, že fotbalu vůbec nerozumím. Nejsem aktivní sportovec. Pro mě ukazatelem kvality jednotlivých sportovních organizací je, jak velké množství dětí tam dochází. A v činnosti fotbalového klubu je za poslední roky vidět velký nárůst. Právě toto hodnotím daleko víc než posun klubu v tabulkách.

Říká se, a v tom je asi fotbal typický, že družstvo se zlepšuje nákupem hráčů, kteří nejsou místní. Toto opravdu hodnotit nemůžu. Určitě ale v našem fotbale vidím, že na stadion FC Židlochovice dochází daleko více dětí. A tenhle pohled mi říká, že stav se hodně zlepšil. Je to tím, že přišla nová skupina lidí, kteří se tomu začali hodně aktivně věnovat. My se jim budeme snažit pomoct.

Stav stadionu se dlouho neřešil, proč?

Řekl bych, že podporovat aktivity se vyplatí tam, kde jsou aktivní lidi. Nemá smysl dělat infrastruktury a doufat, že třeba někdo přijde. Pro mě ta investice začala dávat smysl až v okamžiku, kdy se ve vedení klubu objevila skupina lidí, která s tím chce opravdu něco dělat.

Článek byl převzat se souhlasem vydavatele z Židlochovického zpravodaje. Titulek je redakční.

TOP
EKO KOMÍNY, s.r.o. nabízí práci na pozici Expedice, fakturace v obci Hrušovany u Brna

Expedice, fakturace

EKO KOMÍNY, s.r.o. Hrušovany u Brna nabízí volné pracovní místo na plný úvazek (HPP, práce na IČO). Pro uchazeče se středoškolským vzděláním s maturitou. ➤ Na pozici expedientky(a), fakturantky(a), hledáme novou kolegyni / kolegu do zavedené…

Byl článek zajímavý?

Udělte článku hvězdičky, abychom věděli, co rádi čtete. Čím více hvězdiček, tím lépe.

Reklama