Logo regionálního portálu regionzidlochovicko.cz

Regionální zpravodajství

Znalost regionální historie předvedli žáci základní školy v projektu o historii města Židlochovice

Židlochovický zpravodaj
středa 17.5.2023

Ilustrační foto
Autor: ZŠ Židlochovice, Židlo...

V pátek 10. března proběhla v multimediální místnosti ZŠ Židlochovice prezentace výsledků půlroční práce žáků devátých tříd na téma „Historický průvodce Židlochovicemi“. Celý projekt probíhal v rámci předmětu dějepis a byl veden panem učitelem Martinem Hladkým. Do užšího výběru z celkového počtu patnácti prací se jich dostalo pět, které byly následně jejich autory odprezentovány před publikem složeným z žáků devátých tříd, pedagogů, vedení školy a města Židlochovice. Samotná prezentace byla pro žáky bezpochyby výzvou, slavnostní atmosféru provázelo očekávání i tréma. Na charakter a dojmy z celé akce jsme se zeptali učitele, ředitele školy, starosty města i samotných žáků.

Martin Hladký, učitel, autor projektu

Co bylo záměrem celé práce?

Nabízí se sice zdánlivě jednoduchá odpověď – znalost regionální (literární) historie, osobností a s tím spojených souvislostí. Pod pomyslným povrchem se ale nacházejí na první pohled neviditelné nároky na potřebné znalosti, které si žáci museli před samotným prezentováním osvojit – „zažít“ je, přijmout za vlastní. Vedle vyhledání a pochopení dílčí historické skutečnosti jde především o práci s textovým materiálem. Podotýkám, že čtení starších, byť tištěných textů, pro mladého člověka, který používá současnou češtinu, není moc přitažlivé. Jak vidno, zadaných cílů bylo vícero – tedy nejen historická znalost, ale také, snad i důležitější, vytvoření si vztahu k místu, regionu, kam každý jednotlivý žák chodil minimálně čtyři roky do školy. Pro žáka deváté třídy jde pak o mimořádně důležitou skutečnost, protože končí jeho vzdělávání v Židlochovicích, ze Židlochovic na určitou dobu – anebo také úplně – odchází.

Měli žáci volnou ruku, nebo byly striktně nastaveny mantinely?

Základní motivace zněla – do Židlochovic přijede člověk XY se zájmem o historii (kunsthistorii), literaturu, místní osobnosti i s přesahem do širšího regionu. Chce tu strávit jeden celý den a dozvědět se o Židlochovicích a Židlochovicku, prostě chce být ohromen. Proveďte ho, vytvořte pro něho zajímavý, pestrý celodenní program. Ukázalo se, že tvůrčí činnost žáků v této oblasti neměla hranic. Představili klasické prezentace v kombinaci s dobovými I vlastními fotografiemi, vlastními videi, dotazováním se pamětníků (základ orální historie) přes jistou nápodobu umělé inteligence – virtuální průvodkyně – až po dvoudílný dokumentární film.

Tento projekt je první vlaštovkou. Byla vypuštěna správným směrem, nebo byste příště něco udělal jinak?

První vlaštovkou pro humanitní či všeobecné předměty se projekt v naší škole bezesporu stal. Pro žáky jde o „vyšší“ stupeň učení, o určitý druh syntézy – z hlediska historických či technických postupů zpracování anebo i využití jazykové kultivovanosti při prezentaci samotné, získání základů hlasových pravidel při mluvení před větším počtem lidí etc. V tomto projektu chceme pokračovat i v příštím roce. Historické zaměření zůstane, snad by šlo rozšířit např. o souvislosti okolních obcí. Dovedu si také představit prezentaci projektů nejprve ve škole, žákům ostatních tříd, večer pak jejich rodičům.

Vladimír Soukop, ředitel ZŠ

Proč jste se rozhodl podpořit tuto aktivitu?

Cílem naší práce a směřováním školy není jen předávání znalostí, ale hlavně podpora rozvoje dovedností, postojů a schopností žáků. Ač se to nezdá, tak se žáci při plnění zadání s dějepisnou tematikou naučili velmi mnoho i z jiných oborů. Texty musely být správně česky. Ti, co komentovali prezentace, museli, kromě odvahy si stoupnout před posluchače, mít logicky vystavěné komentáře. Bylo potřeba opatřit si informace o tom, co do prezentace použijí, aby úkol splnili, museli si domluvit návštěvu míst, která v prezentaci použili, domluvit se s pamětníky, jejichž vzpomínky využili, atd. Mnozí své prezentace programovali, jiní do nich natočili a stříhali videa, ozvučovali je. Dalším důvodem, proč podporujeme takové aktivity, je, že jsou zaměřené na region. Že lidé žijící v nějakém místě, by měli o něm vědět co nejvíce.

Dovedete si představit podobné formy práce i v rámci jiných předmětů, např. v přírodních vědách nebo jazycích?

My podobné formy práce v jiných předmětech již využíváme. K jejich prezentaci mají sloužit různé aktivity školy zaměřené na veřejnost, jako je např. Den otevřených dveří u příležitosti zprovoznění nového Pavilonu přírodních věd (říjen 2021), podnikavý den v dubnu 2022 s názvem Společný cíl, prezentace nového předmětu badatelství Zažít školu (červen 2022) a v neposlední řadě akce Školní festival v září 2022. Žákyně ze školní firmy Natuety na řadě akcí v Židlochovicích prodávaly své výrobky z přírodní kosmetiky. Žáky vedeme k podávání projektů, jejichž cílem je postupně dodělávat školní zahradu. V roce 2022 podali žáci projekty v celkové částce 206.000 Kč. Projekty si museli připravit (zpracovat žádost, navrhnout rozpočet), poté je prezentovat vedení školy, a prošel-li projekt na této úrovni, mohl být podán. V případě, že podaný projekt uspěl, je samotnými žáky realizován. V sobotu 22. dubna 2023 jsme uspořádali pro veřejnost Den Země, kdy mohli návštěvníci přijít nakouknout do školní zahrady. Připraveny jsou tyto aktivity: výtvarná dílna pro děti, vystoupení kapely, školní firma, ekotým, přednášky o ekologii, ekologické vaření a kosmetika a další. Vše připravují žáci školy pod vedením učitelů.

Jan Vitula, starosta města

Jak hodnotíte výsledné prezentace?

Velmi dobře. Bylo vidět, jak rozdílným způsobem dokázaly jednotlivé týmy k zadání přistoupit a výsledné prezentace byly opravdu velmi nápadité.

V čem vidíte přínos celé akce?

V tom, že si žáci mohli uvědomit, jak nás všude okolo obklopuje historie. Je výborné, že si mohli vyzkoušet prezentovat výsledky své práce před širokým publikem. To je dovednost, která se v našich školách trénuje jen velmi málo. O to víc si cením kantorů, kteří se organizace této akce ujali.

 

JAK PRÁCI NA PROJEKTU HODNOTÍ SAMOTNÍ ŽÁCI

Iveta Závodníková, Klára Samsonová – žákyně IX. A

Připravovali jsme se již od října. Vytvořili jsme spoustu prezentací, interaktivní hru a dokumentární video. Všechna vystoupení měla něco do sebe a ze všech jsme se dozvěděli něco nového. Myslíme, že projekt se povedl dotáhnout do zdárného konce a dal nám spoustu nových zkušeností. Naučili jsme se vyhledávat informace, spolupracovat ve skupinkách, prezentovat své výsledky na veřejnosti a seznámili jsme se se zajímavou historií města. Vzhledem k úspěšnosti akce doufáme, že se v dalších letech žáci devátých ročníků tohoto projektu ujmou stejně dobře jako my a objeví další zajímavá místa Židlochovic.

Článek byl převzat se souhlasem vydavatele z Židlochovického zpravodaje.

 

TOP
EKO KOMÍNY, s.r.o. nabízí práci na pozici Expedice, fakturace v obci Hrušovany u Brna

Expedice, fakturace

EKO KOMÍNY, s.r.o. Hrušovany u Brna nabízí volné pracovní místo na plný úvazek (HPP, práce na IČO). Pro uchazeče se středoškolským vzděláním s maturitou. ➤ Na pozici expedientky(a), fakturantky(a), hledáme novou kolegyni / kolegu do zavedené…

Byl článek zajímavý?

Udělte článku hvězdičky, abychom věděli, co rádi čtete. Čím více hvězdiček, tím lépe.

Reklama