Logo regionálního portálu regionzidlochovicko.cz

Regionální zpravodajství

Tvoření hypotéz a provádění pokusů. Novým předmětem na ZŠ Židlochovice je Badatelství

Židlochovický zpravodaj
úterý 4.1.2022

Ilustrační foto
Autor: Pexels

Výuka na Základní škole v Židlochovicích se v minulém školním roce rozrostla v šestých ročnících o nový povinný předmět „Badatelství“. Jaká je náplň a cíl předmětu? Co žáky nejvíce baví? S čím mají naopak potíže? Odpovědi nám poskytly za ostatní kolegy, kteří předmět vyučují, paní učitelky Ing. Eliška Halbichová a Mgr. Petra Janková.

 

Co si mají naši čtenáři představit pod předmětem „Badatelství“?

p. Janková: Jedná se o badatelsky orientovanou výuku, kdy se žáci zabývají určitým tématem. Dostanou za úkol vytvořit seznam otázek na danou problematiku, vybrat jednu pro ně stěžejní výzkumnou otázku, stanovit hypotézu, na jejím základě si naplánovat postup práce a pomůcky k provedení pokusu. Výsledky zpracují a zjišťují, zda se jim hypotéza potvrdila, či nikoli. Během pokusu samozřejmě vznikají další otázky, které je třeba vyřešit. Je to v podstatě hodina, kdy pracují samostatně žáci a my jako učitelé je jen vedeme a dohlížíme na průběh celé jejich badatelské práce. Čímž se tato hodina výrazně liší od jiných předmětů.

p. Halbichová: Pro mne je to zejména skloubení všech předmětů dohromady, na což není v běžné výuce dostatečný prostor. Čtyřicet pět minut klasické vyučovací hodiny je na obsažení vztahů mezi více předměty opravdu málo a tady máme 90 minut, které umožní vhled do souvislostí, kdy se potkají informace a dovednosti z přírodovědy, fyziky, chemie, informatiky a dalších oborů. Žáci trénují mluvený projev, prezentaci svých výsledků, spolupráci.

 

Jak se žáci poprali s takovými úkoly?

p. Janková: Náš začátek velmi ovlivnil brzký nástup distanční výuky. To mělo vliv jak na žáky, tak na nás. Měli jsme v plánu žáky postupně seznamovat s kroky badatelského cyklu, měli jsme všechno připravené a založené na pokusech, sledováních. A najednou jsme zůstali doma. Takže to bylo náročné pro všechny.

p. Halbichová: Pro nás to bylo nové taky, nový předmět a opět po pár týdnech do on-line výuky. Navíc každá skupinka žáků fungovala jinak.

 

Co žáky nejvíc baví?

p. Halbichová: Jednoznačně pokusy. I proto teď trochu měníme strategii. Loni jsme témata nosili my, měli jsme připravenou lekci, kde si sice žáci vybírali otázky sami, ale vše bylo námi orámované. Teď naopak zkoušíme opačnou cestu čili více se ptáme jich samotných, co by chtěli zkoumat, provádět za pokusy. Musí si tak sami stanovit otázky, naplánovat postup, potřebné pomůcky a vše provést a vyhodnotit. Co nejvíce milují, je natáčení videí celého pokusu, kdy se sami dostávají do rolí youtuberů, kteří také dělají taková videa. Najednou jsou jako oni, mohou si to vyzkoušet, natočit. Samozřejmě musí také vše vysvětlit, odprezentovat. Tohle mi přijde, že je pro ty žáky největší zážitek.

 

Když vidíte nadšení žáků z tohoto předmětu, neuvažujete o jeho zařazení i do jiných ročníků?

p. Janková: Nám by se to samozřejmě velice líbilo. Snažíme se tento styl výuky zařazovat i ve vyšších ročnících.

p. Halbichová: Naše idea je naučit žáky základní postupy badatelství a další formy práce tak, aby je ve vyšších ročnících měli zažité a uměli je automaticky používat. Například sestavit si hypotézu jim už nebude trvat 15 minut, ale bude stačit 5 minut. Měli by umět spolupracovat, což je v začátku nejtěžší věc, komunikovat, pracovat s IT technologiemi, prezentovat své výsledky. Vnímám to jako velkou podporu pro další předměty a naše kolegy.

 

Vnímáte tento posun u žáků? Například když srovnáte dnešní sedmé ročníky, které v loňském roce absolvovaly tento předmět?

p. Janková: Určitě ano. Žáci jsou samostatnější, nemusíte vše několikrát opakovat, reagují na zadané úkoly rychleji.

p. Halbichová: Ano. Jsou určitě zdatnější v IT technologiích, posunuli se v prezentačních schopnostech. I když to může být i dvojsečná zbraň. Šesťáci jsou nadšení z nových pokusů a sedmáci už to vnímají „jen“ jako běžnou součást výuky. Ale rozhodně se s nimi pracuje lépe.

 

Jak vám s tímto předmětem pomohla nová přístavba školy?

p. Janková: Velmi. Máme tu vše po ruce, nemusíme si pořád donášet pomůcky do třídy, žáci se mohou pohybovat po třídě. Navíc spojení s venkovním prostorem je pro ně něco fascinujícího. Výuka je tak pro ně velmi atraktivní, mají pocit větší svobody. Máme tu spoustu moderních pomůcek pro výuku, navíc nám vedení školy vychází maximálně vstříc v našich nových požadavcích.

p. Halbichová: Třída je již přizpůsobena svým uspořádáním a vybavením pro práci ve skupinkách, pracujeme také jen s polovinou třídy. Plusem je velká interaktivní tabule, kdy si všechny děti mohou najednou zapisovat výsledky, prezentovat se díky ní. Máme blízko k našim kolegům (fyzika, chemie, informatika), od kterých si také můžeme operativně donést další pomůcky a inspirovat se nápady.

 

Co se žákům líbilo nejvíce?

p. Janková: Řekla bych, že pokusy s difúzí. Když si sami mohli vzít chromebook a sami natočit video s experimentem, doplnit ho komentářem. To se ptali, jestli to takto budeme dělat každou hodinu. V loňském roce bych řekla, že je nejvíc překvapilo, když dostali pomůcky a měli pokus naplánovat a udělat sami.

p. Halbichová: Myslím, že fakt, že my doneseme pomůcky, které si žáci přejí. Sami pak provádí pokusy a zkouší, jestli fungují, jak se uvádí.

 

Článek byl se souhlasem vydavatele převzat ze Židlochovického zpravodaje. Titulek byl pozměněn.

TOP
EKO KOMÍNY, s.r.o. nabízí práci na pozici Expedice, fakturace v obci Hrušovany u Brna

Expedice, fakturace

EKO KOMÍNY, s.r.o. Hrušovany u Brna nabízí volné pracovní místo na plný úvazek (HPP, práce na IČO). Pro uchazeče se středoškolským vzděláním s maturitou. ➤ Na pozici expedientky(a), fakturantky(a), hledáme novou kolegyni / kolegu do zavedené…

Byl článek zajímavý?

Udělte článku hvězdičky, abychom věděli, co rádi čtete. Čím více hvězdiček, tím lépe.

Reklama